Divestock

Dataohjautuvan kansainvälistymisen malliesimerkki
Kokonaisliikevaihto (M€)

+ 500 %

Kohdemaita joihin myyntiä

50110

” When we started working with Arvo Partners in 2015, we were selling to 50 countries around the world. In just under three years of co-operation we doubled the amount of markets to over 110 countries globally and for the period our revenue grew to 2,65M€ and growth exceeded 500 %.

 

Without Arvo’s expertise in ecommerce, international business and growth this wouldn’t have been possible to achieve so quickly. I can sincerely recommend Arvo. They really know what they are doing. ”

ds-quote

Tõnis Lill

Managing Director
+372 55 698 565
tonis@xwds.ee

Divestock Oü on vuonna 2012 ammattisukeltajien perustama sukellustarvikkeisiin erikoistunut verkkokauppa. Perustajistoon kuuluvilla sukeltajilla on kymmenien vuosien kokemus sukeltamisesta ja sukeltajien kouluttamisesta ympäri maailmaa Suomessa, Norjassa, Virossa, Espanjassa, Kreikassa, Egyptissä, Thaimaassa, Belizessa, Mikronesiassa ja Tansaniassa.

LÄHTÖTILANNE

Vuonna 2015 Divestockilla oli substanssiosaamista myytävistä tuotteista, hyvä tuotevalikoima ja edustukset sekä toimivat operaatiot, mutta haasteena oli kansainvälisen myynnin kasvattaminen. Myynti kehittyi hitaasti ja oli painottunut pääsääntöisesti Suomeen ja Baltiaan.

Tiimillä oli tahtotila kasvaa kansainvälisesti, mutta ei sisäistä osaamista ja resurssia skaalautua.

Arvo ja Divestockin aloittivat yhteistyön maaliskuussa 2015 ja otti vastuulleen kansainvälisen myynnin kehittämisen digitaalisen markkinoinnin keinoin vahvojen sukellusbrändien ja laajan valikoiman avittamana.

RATKAISU – MARKKINATUTKIMUS MYYMÄLLÄ

Perinteisen markkinatutkimuksen sijaan lähdimme toteuttamaan markkinatutkimusta myynnin keinoin. Nykyaikaiset digitaaliset markkinointikanavat mahdollistavat tehokkaan  maakohtaisen kohdentamisen ja suoran näkyvyyden todelliseen kuluttajakäyttäytymiseen.

Kevyen alkututkimuksen perusteella selvitimme eri sukellusbrändien kysyntää eri maissa ja varmensimme kysynnän aggressiivisella markkinoinnilla, jonka pohjalta ohjasimme budjetteja myynnin perusteella.

Jatkuvan maakohtaisen testaamisen ja optimoinnin perusteella löydettiin uusia kohdemarkkinoita, joiden myyntiä skaalattiin systemaattisesti. Kävimme jatkuvaa dialogia ja sparrausta Divestockin operatiivisella ja strategisella tasolla, määritimme suuntaa ja tavoitteita sekä varmistimme onnistumisen kouluttamalla Divestockin sisäisiä resursseja sisällöntuotannon, tekniikan, kanta-asiakasmarkkinoinnin ja kampanjoinnin osalta.

LOPPUTULOKSET

1) Divestockin liikevaihto kasvoi kolmessa vuodessa +500% yli 2,65M euroon

2) Myyntiä 110 maasta entisen 50 maan sijaan

3) Riippuvuus Suomen liikevaihdosta pienentyi uusien markkinoiden myötä

4) Yksittäisten isojen markkinoiden löytäminen ja skaalaaminen: Esimerkkinä erityisesti yksin Etelä-Korea, jonka vuotuinen liikevaihto vuonna 2017 oli suurempi, kuin koko yrityksen liikevaihto 2014