Veke x Arvo Partners:
+ 2219 %
Yli myyntikatteen tavoitteen
+ 26%
” Arvo Partners on ollut erittäin tärkeä kumppani Vekelle: Arvon avulla olemme ylittäneet asettamamme kasvutavoitteet. Heidän proaktiivinen lähestymistapansa ja kyky tuottaa datan pohjalta näkemyksiä ja oivalluksia, auttaa meitä tekemään parempia päätöksiä, parannuksia ja siten jatkamaan kasvuamme. Suosittelen! ”
Indre Solodov
CDO,
Veken Kaluste Oy
Veken Kaluste Oy on pohjoissuomalainen, perheomisteinen huonekalu- ja lifestyle-yritys. Laajasta valikoimasta löytyy monipuolinen mallisto huonekaluja, mattoja, valaisimia, sisustustuotteita ja puutarhakalusteita. Yrityksellä on sekä verkkokauppa että fyysisiä myymälöitä 4 kpl. Veken Kaluste Oy:n liikevaihto vuonna 2020 oli 23,4 miljoonaa euroa. Yritys työllistää noin 60 henkilöä.
TIIVISTELMÄ
Vuonna 2022 Arvo Partners Oy toteutti Veken Kaluste Oy:lle kampanjan puutarhakalusteille. Tämä puutarhakalustesesongin ajaksi optimoitu PMAX-vetoinen kampanja oli aktiivinen huhtikuusta elokuuhun ja se perustui merkittävästi asiakkaan tavoitteiden, asiakkaiden, katetavoitteiden ja tuotteiden ymmärtämisen pohjalta luotuun strategiaan. Kampanja ylitti kaikki sille asetetut odotukset, ylitti myyntikatetavoitteen 26 %:lla ja tuotti poikkeuksellisen hyvän 2200 %:n mainoskulujen tuoton (ROAS).
SELKEÄT TAVOITTEET
Suomen kesää kuvataan usein sanoilla ”lyhyt mutta vähäluminen”. Sama pätee myös puutarha ja puutarhakalusteiden sesonkiin, joka siitä huolimatta on yksi Veken Kalusteen tärkeimmistä ja kovimmin kilpailuista sesongeista.
Kampanjan tavoitteena oli maksimoida myynti sesonkiaikana (huhtikuusta elokuuhun) suhteellisen pienellä mediabudjetilla. ROAS-tavoite oli 2 000 %. Vielä tärkeämpää oli se, että Vekellä oli selkeä tavoite myyntikatteelleen.
INNOVATIIVISUUS JA LUOVUUSTAVOITTEET
Jotta saavutettavuus ja vaikutus olisivat mahdollisimman suuret, valittiin lähestymistavaksi erilaisten yleisöjen monipuolinen hyödyntäminen. Yleisöt valittiin alkuperäisten keskustelujen, analyysien ja suunnittelun perusteella, jotka olivat pikselitiedot (tuotteiden katselijat, ostoskorin hylkääjät, aiemmat ostajat, sivuston kävijät), ostoaikeissa olevat kohderyhmät , elämäntapahtumat, hakukäyttäytymiseen perustuvat kohderyhmät ja Customer Data Platform (CDP) -järjestelmästä tuodut kohderyhmät. Lähestymistavan innovaatio syntyy lähinnä kampanjan inhimillisestä kosketuksesta ja strategiasta.
INHIMILLINEN KOSKETUS
Puutarhakalustekampanjan menestys oli kattavan ja strategisen lähestymistavan tulos. Perusteelliset keskustelut asiakkaan kanssa tuotteista, tuoteryhmistä, katetasoista ja kausitavoitteista aloitettiin jo noin kolme kuukautta ennen sesonkia. Näiden keskustelujen pohjalta kykenimme analysoimaan hakuvolyymit, tuote- ja varastotiedot sekä ennakoidun kysynnän hyvissä ajoin.
Systemaattinen toimintamme asiakkaan kanssa johti selkeään näkemykseen kauden lähtökohdista ja projektisuunnitelmaan, jota iteroitaisiin voimakkaasti tietojen ja kysynnän perusteella.
ÄLYKÄS TOTEUTUS
Pyrkiessämme vapauttamaan PMAXin potentiaalin täysin ja lisäämään kampanjan konversiota, hienosäädimme laskeutumissivuja varmistaaksemme niiden valmiuden optimaaliseen suorituskykyyn. Syötteitä ei vain tehty toimiviksi – ne optimoitiin, ja yleisöt muotoiltiin huolellisesti yhdessä luovien resurssien kanssa.
Ymmärrettiin, että algoritmi tarvitsi aikaa oppiakseen toimintatavat perusteellisesti. Tämän vuoksi kampanjaa seurattiin tarkkaan sen nopeuden kasvaessa, etenkin kun kysyntä alkoi kiihtyä. Seuranta ei kuitenkaan tarkoittanut lepäämistä ja rentoutumista. Kampanjaa optimoitiin jatkuvasti – uusia kohderyhmiä testattiin, luovia resursseja muokattiin ja budjettimäärärahoja hallinnoitiin.
Automaattisen myyntikatteen tarjoamisjärjestelmän perustamisen sijaan optimointia lähestyttiin käytännönläheisemmin. Asiakkaan kanssa pidettiin avoimet viestintälinjat katteista, varastotasoista ja tuotteiden yleisestä saatavuudesta. Vaikka lähestymistapa osoittautui hieman manuaalisemmaksi, osoittautui strategia todelliseksi voittajaksi.
TULOKSET JA TEHOKKUUS
Tulos oli poikkeuksellinen, sillä ROAS oli 2 219 %. Myyntikate ylitti alkuperäisen tavoitteen +26 %:lla.
Yhteenvetona voidaan todeta, että puutarhakalustekampanja oli strategisen suunnittelun, huolellisen toteutuksen ja jatkuvan optimoinnin riemuvoitto. Kampanjan tulokset ja Veken Kaluste Oy:n tyytyväisyys ovat osoitus datalähtöisen ja asiakaskeskeisen digitaalisen markkinoinnin voimasta, jossa jatkuvalla asiakasviestinnällä oli ratkaiseva rooli.